czwartek, 23 lipca 2009

Życie Polskiego Kierowcy

Dziś zamierzam ponarzekać. Na co? np. na polskie drogi, zarobki czy polską mentalność.

Żyjemy w kraju, który w europie pojawił się niedawno (w taj bardziej liberalnej części) dlatego zanim zbliżymy się do kultury zachodnio-europejskiej zejdzie się. Przez chwile możemy popatrzeć na ludzi w Polsce i od razu widzimy co nas dzieli. Najważniejszym podziałem jest majątek. Możemy wyróżnić 5 rodzai.

1. Bardzo biedni + bezdomni (nie jest ich dużo ale kontrast rzuca się w oczy)
To bardzo mała grupka osób ale można ich łatwo spotkać na ulicy ze względu na to że nie mają pracy albo pracują sezonowo. Nie są akceptowani przez społeczeństwo i za to nikt nie chce ich w Polsce. Jeśli mają jakiś samochód to często ma on około 15 lat. Niestety posiadając takie auto ciężko odłożyć coś na bok bo ciągle trzeba dokładać do starego. Jedyną szansą na wyjście z tej grupy zdaje się praca i odkładanie pieniędzy (jeśli jest taka możliwość).
Jak wejść wyżej?
- Praca
- odkładanie chociaż trochę
- szkolenia bezpłatne i płatne (np. uprawnienia na wózki widłowe, elektryk)


2. Biedni ale ciułający (to ludzie, którzy żyją od 10 do 10 każdego miesiąca)
Tych jest bardzo dużo i stanowią około 40-50% całej populacji. Do takich ludzi należą osoby zarabiające tylko tyle aby przeżyć i odłożyć na używany około 10 letni samochód (np. golf 2 lub 3) . Ludzie tego pokroju są albo pogodzeni z tym losem i wiedzą że tak ma być, albo są to wieczni marzyciele. Można powiedzieć że niektórzy są szczęśliwi. Chcieli by dostać się do wyższej klasy ale przeważnie nie mają pomysłu lub czekają na los od szczęścia. Przez mentalność ludzi (np. rodzina, przyjaciele, otoczenie) z tej grupy najgorzej jest wejść wyżej pomimo fizycznych możliwości odkładania małych kwot i inwestowania w siebie.
Jak wejść wyżej?
- Inwestowanie w siebie (studia, szkolenia, kursy)
- Odkładanie lub zaryzykowanie i założenie biznesu

3. To równie liczna grupa co poprzednia około 40%. Należą do nich przeważnie ludzie inteligentni bądź ludzie dobrze zarabiający. Stać ich na używane auto około 5 letnie lub na niższą klasę średnią z salonu. Ci ludzie raczej są szczęśliwi. Mogą sobie pozwolić na wakacje za granicą i jeśli będą odkładać na budowę domu. Są to ludzie zadowoleni z życia (przeważnie). Mażą o przejściu wyżej ale niestety dobrobyt w jakim żyją działa de motywująco na większość osób. Ci ludzie mogą się pochwalić przed innymi że żyje im się dobrze.
Jak wejść wyżej?
- hmm (czyli trzeba pomyśleć)
- inwestowanie w siebie + świetny pomysł
- własny biznes ale nie byle jaki

4. Wyższa klasa to zlepek osób które bardzo dobrze się powodzi. Mogą sobie pozwolić na wyjazdy za granice i to nie tylko raz w roku. Stać ich na samochody prosto z salonu nawet na limuzyny (ale nie z najwyższej półki) Np. audi A8, BMW serii 7 czy porsche cayenne. Są to ludzie na stanowiskach kierowniczych (wysokiego szczebla), właściciele średniej wielkości przedsiębiorstw, mogą to też być wysokiej jakości specjaliści. Osoby też w pełni mogą korzystać z życia nie przejmując się takimi błahostkami jak mandaty, wszelkiej maści opłaty konsumenckie, problemy urzędnicze. Będąc w tej grupie można mieć własnego prawnika, który zajmie się wszystkimi aspektami. W tej grupie można spokojnie myśleć o przyszłości swoich dzieci.
Jak wejść wyżej?
To już nie jest ani proste ani pewne. Aby być znacznie bogatszym i wejść wyżej trzeba mieć szczęście i to jest obowiązkowe. Do tego świetny pomysł na biznes + rozwiązać jakiś duży problem. Np. Pan Kulczyk dorobił się na kablach kiedy TP chciała podłączyć polaków do telefonu a wszędzie brakowało takiej ilości przewodów.

5. Klasa Najwyższa i zarazem najmniej liczna. To najbogatsi w Polsce ludzie, których stać na prawie wszystko. Są właścicielami wielu firm lub jednej bardzo dużej, prezesi znanych prywatnych firm, gwiazdy show biznesu. Pomimo że stać ich na wiele to ta grupa jest bardzo narażona na ataki ze strony przestępców. Porwania, szantaże, wymuszenia, afery z tym muszą się zmagać. Ich życie jednak na co dzień ich życie wydaje się bardzo przyjemne. Najlepsze samochody z salonów, jachty, domy, itp. Nie cała grupa (Nie dotyczy to elity czyli około 1000 najbogatszych ludzi w Polsce) mogą pozwolić sobie na wszystko. Istnieją takie hotele czy rzeczy, które są za drogie. Np. hotele 25tys $ za 1 os/noc czy rezydencje do kupienia. Majątek najbogatszego człowieka w Polsce według tygodnika WPROST to około 4,5mld zł. Jednak na tą kwotę zlicza się wszystkie akcje, nieruchomości, przedsiębiorstwa itp. czyli nie wiadomo ile taki człowiek ma pieniędzy na koncie ani jaki jest jego miesięczny dochód.

Prawie każdemu marzy się 5 grupa. Ale nie którzy chcieli by tylko godnie żyć a i tego nie mają. Mówi się że apetyt roście w miarę jedzenia. To przysłowie jest tylko dla tych, których motywacją są coraz większe pieniądze. Jak wychować dzieci żeby były zadowolone z życia i były "bogate"? Uczyć motywacji do pracy i jak już coś osiągną to starać się aby dalej w tym kierunku działały. Trzeba tak ich pokierować aby to powiedzenie "Apetyt rośnie w miarę jedzenia" Rzeczywiście odzwierciedlało ich motywacje.

środa, 22 lipca 2009

BMW M3 E90/E92 2/2

Silniki BMW M3 najnowszej generacji są "mało ekonomiczne" Ich moc zaczyna się od około 197 KM do ponad 400. Nie będę się zbytnio o nich rozpisywał gdyż modeli jest ogrom i tak naprawdę jest to nikomu niepotrzebne. Warto wiedzieć jednak że są one bardzo wytrzymałe i ich moc w miarę eksploatacji znacząco nie spada. Najwyraźniej albo mają taki zapas mocy że później zawsze coś zostaje, albo nie będziemy na to zwracać uwagi gdyż w końcu mamy samochód, który pragnie nie jedna osoba. Osiągi może nie są niesamowite ale nikt by ich się nie powstydził i jest na co popatrzeć.

Za:
- Świetne auto BMW
- Da się poczuć emocje sportowego auta
- Przystępne cenowo jak na auto tej klasy
- Wygoda i komfort (nic nie trzeszczy nawet po latach dzięki bardzo dobrym materiałom)
- Brak problemu ze zbytem
- Auto solidne
- Bardzo solidnie trzyma się drogi
- Prowadzenie

Przeciw:
- Jednak cena na polskie zarobki duża
- Wysokie spalanie
- Drogie części


Dam 2 oceny dla tego auta. Jak na samochód sportowy 10/10 ale jak na rodzinny + sportowy 8/10. Co do auta nie mogę się przyczepić do niczego. Jednak jak na rodzinny samochód koszty paliwa będą wysokie.

BMW M3 E90/E92 1/2

BMW M3 to marzenie wielu facetów bo to głównie oni chcą mieć auta tej marki. M3 to wersja sportowa bmw (tak jak by inne bmw były nie sportowe). Oznaczenie wersji E90 to sedan a E92 to porostu cup e Są jeszcze E91 (kombi) oraz E93 Cabrio. Dlaczego pisze o BMW ? hmm bo pomimo że takimi autami często (ale nie zawsze) jeżdżą dresy to jednak auto bardzo fajne. Miałem okazję raz w życiu jechać bmw i powiem że było całkiem całkiem ^^ Najważniejsze co trzeba o nich wiedzieć to że wiek nie oddziałuje na nich tak jak na auta z innej części europy. Niektóre auta powinny się już dawno rozsypać a nadal działają bardzo dobrze. W porównaniu np. do fiata to tak jak by był najbardziej skrajny przykład jak mogą się nie psuć i psuć auta.

Wracając do M3 zarówno E90 jaki i E92 są bardzo ładne.
Przód:
Klasyka (bardzo klasyczny) przy czym bardzo sportowy i dynamiczny
Tył:
Może odrobinę zbyt przysadzisty (sporą pupę ma)
Bok:
Bez zarzutów.




Wnętrze:
Wygodne i typowo "Niemieckie". Bardzo solidnie wygląda. Poprzednie wersje już miały co pokazać teraz można doszukać się pewnego spokoju. Tak jak by producent chciał uspokoić kierowce który wie, że siedzi w potężnej maszynie. Masywna kierownica z niewielką ilością przycisków (w porównaniu do niektórych Japończyków). Duże zegary ze znaczkiem M3 :P
Pozycja kierowcy w sam raz dla dużych facetów i dla małych takich jak ja. Można spokojnie dosunąć siedzenie i wszędzie będziemy sięgać. Może wydawać się, że leżymy ale to jest potrzebne przy tym aucie. Przynajmniej nie wypadniemy z kubełkowych foteli ani nie będzie nasz tak rzucało na prawo i lewo. Co do przestrzeni to nie raczej nie mam zastrzeżeń. Jest jej dużo nawet dla pasażerów z tyłu (chyba że ktoś ma 185-190cm to z tyłu będzie mało)

wtorek, 21 lipca 2009

Dane techniczne jaki silnik 3/3

Hybryda to silnik, który łączy zwykłe spalanie paliwa z energią prądu akumulatorów. Co należy wiedzieć o takich silnikach bez nudnego wykładu? Że mogą działać równocześnie lub osobno. Silnik taki może odzyskiwać energie z takich elementów jazdy jak hamowanie (silnikiem i hamulcem nożnym), nadmiaru mocy podczas pracy silnika spalinowego. W brew pozorom nie potrzeba takiemu samochodowi żadnej stacji paliw z ładowaną energią elektryczną.
Za:
- o połowę mniejsze zużycie paliwa
- bardzo cichy
Przeciw:
- zajmuje bardzo dużo miejsca przez co samochód jest większy
- większa masa pojazdu
- wyższa cena samochodu
- mogą powstawać problemy z układami napędu (technologia młoda i jeszcze nie wszystko działa jak należy.

Silniki z napędem elektrycznym to narazie przyszłość. Są prototypy ale nie ma seryjnie rozpowszechnionego modelu. Podobno mają być przyszłością motoryzacji, ale muszą zostać udoskonalone.
Za:
- mniejsze zużycie paliwa w przeliczeniu na energie (około 1,5l na 100km)
- lepsze przyspieszenie
- nie wytwarzają spalin
- możliwości (np. pobieranie energii słonecznej)

Przeciw:
- mały zasięg (jak dotąd około 150-200 km)
- brak stacji gdzie można by ładować akumulatory (całej sieci infrastruktury)



Podsumowując, dla siebie wybrał bym silnik diesla. Dlaczego? bo dla mnie taki by był najlepszy.

Dane techniczne jaki silnik 2/3

Benzyna - to każdy wie co jak i gdzie napiszę tylko wady i zalety
Za:
- duża moc silnika
- cichy
- czyste bez zabrudzeń
Przeciw:
- cena benzyny
- zużycie paliwa
- mniejsza trwałość silników

LPG:
Jest to instalacja gazowa (którą można montować w silnikach benzynowych). Ogólnie jest to bardzo trafny pomysł jeśli chcemy zaoszczędzić na paliwie. Koszt jest zależny od typu samochodu i od instalacji. Ważne jest też czy instalacja LPG jest na wtrysku czy sekwencji. Różnica polega na sposobie spalania. Nie chce tego tłumaczyć ale powiem że wtrysk jest lepszy bo mnie spala i większą moc daje (jest droższy).
Za:
- cena gazu (aktualnie cena gazu jest prawie 3 razy mniejsza niż cena paliwa)

Przeciw:
- 15-20% większe spalanie
- koszt instalacji + dodatkowy przegląd (zwróci się po około 10k km)
- suchy (trzeba stosować inny olej lub dodatek do oleju)
- szybciej zużywa silnik (nieznacznie ale jednak)
- zajmuje miejsce (albo wbudowany w miejsce koła zapasowego albo po jednej stronie bagażnika
- problemy z odpalaniem (najpierw paliwo, jak się rozgrzeje silnik to później gaz) + (problem mieszanki benzyna+gaz który nie chcę się palić)
- awaryjny dość często powstają problemy ze starszymi instalacjami

Ludzie często instalują gaz gdyż koszty paliwa diametralnie spadają.